Hallo Marc,
Ik spreek uit ervaring, heb zelf ook een paar keer de kerstdagen (en oud en nieuw) alleen doorgebracht.
Ik heb toen WEL een kerstboom genomen en leuk versierd en ook lekkere hapjes gemaakt.
Mijn eigen muziek, die ik allemaal op cd-tjes heb gebrand, gedraaid. T was best ‘gezellig’ met mezelf :-) en ik heb er wel wat van geleerd. Vooral toen ik achteraf hoorde dat meerdere collega's blij waren, dat ‘die dagen’ weer voorbij waren: 1e dag verplicht naar haar ouders, 2e dag verplicht naar zijn ouders; hadden het dus helemaal niet gezellig gevonden!
Dagen van te voren, vroegen mijn collega's regelmatig aan elkaar, wat je ging doen met de feestdagen en dan zei ik: oh, het wordt een rustige kerst dit jaar.
Als je zegt, dat je het alleen ‘viert’ praat men je ‘zielig’.
Ik weet, dat ik toen even een moeilijk moment had, omdat je dan mensen op visite ziet gaan, maar toen bedacht ik maar gauw, dat ze dat misschien wel verplicht waren.
Er zijn overigens met de kerst wel cafeetjes open en die maken het uiteraard extra gezellig. Misschien is dat een idee? Als ze daar dan ook nog een maaltijd of lekkere snacks hebben, hoef je, als je dat vervelend vindt, niet alleen te eten.
Nog een mogelijkheid: kerstdiner voor alleenstaanden; wellicht eens intikken op internet en zien of dat bij je in de buurt is. Mensen die daar naar toe gaan, willen het toch zeker gezellig maken/hebben, dus misschien het proberen waard?
Kerstwandelingen worden ook vaak georganiseerd, of misschien voor de sfeer naar een Kerst-mis. Kun je in volle borst meegalmen met het bekende Stille Nacht, of Gloria, in excelsis deo.
Dierentuinen, sauna, bioscoop, etc zijn vaak een of beide dagen open.
Trouwens is er geen restaurant, cafe in de buurt, die hulp kan gebruiken met de feestdagen. Uit ervaring weet ik, dat het soms een beetje uit de hand loopt in de horeca.
Tenslotte nog 1 opmerking; als je alleen thuis blijft, doe iets leuks voor jezelf, maak het gezellig en eet wat lekkers, met een kaarsje en een lekker glas wijn en je favoriete toetje.
Nou succes ermee!