Eenzame Kerst 2009

• Marc

Beste Mensen,

Wat te doen als je alleen bent met de kerst en oud en nieuw???

Ik ben 23, ouders wonen in het buitenland, en heb geen (maar dan ook echt geen) vrienden en/of kenissen.

Deze kerst wordt mijn eerste kerst alleen.

Mede omdat mijn relatie van 2 jaar sinds Juni 2009 over is gegaan..

Zo wordt je gedwongen om alleen te zijn met kerst en oud en nieuw, maar leuk is het niet..

What to do?!?!

MVG,

Marc

• Mieke

Hoi Marc,

Dat klinkt inderdaad niet leuk op het eerste gezicht. Heb je helemaal geen familie hier? Geen studiegenoten of mensen waarmee je werkt waarmee je dit kunt bespreken en eventueel iets kunt afspreken? Het lijkt me inderdaad vervelend om alleen te zijn met kerst omdat het door de commercie natuurlijk zo opgeblazen is dat je dan verplicht de dagen door moet brengen met familie en dat het dan vooral leuk moet zijn. En dat is het natuurlijk ook niet altijd, al die verplichtingen.

Ik zou als ik met kerst alleen was gewoon iets heel lekkers koken voor mezelf, naar een leuke bioscoopfilm gaan of dvd's kijken of internetten. Verder is het toch wel mogelijk om je ouders te bellen of met ze te skypen zodat je toch een beetje het gevoel hebt dat je bij hen bent.

En verder zou ik de rest van het jaar proberen om een vriendenkring op te bouwen of een leuke hobby vinden waar ik mensen met dezelfde interesse tegenkom zodat je wat meer mensen leert kennen.

Als je werkelijk alleen bent denk er dan aan dat je echt niet de enige bent en dat het maar een dag of 2 gaat en dat het normale leventje daarna weer voor iedereen door gaat. Maak er wat leuks van en probeer jezelf vooral niet in de put te praten.

Groetjes,

Mieke

• Marie

Hoezo gedongen alleen.

Als je niets gaat ondernemen gaat er ook niets gebeuren inderdaad niemand dwingt dat.

Informeer eens bij een vrijwilligerscentrum.

Ga naar een kerstmis.

Zet een zoekertje.

Zoek de mensen op als je niet alleen wilt zijn!

• Panth

Gewoon heerlijk een hotel in duiken, sauna pikken, lekker dineren en GENIETEN !! ;-)

P.

• Vonne

Beste Marc,

Je kunt jezelf opgeven om vrijwilligerswerk te doen bij een centrum voor minderbedeelden die een kerstdiner organiseren. Op deze manier draag je iets bij voor anderen, ben je bezig en dus ook niet alleen, maar onder de mensen. Ik begrijp dat dit een lastige situatie voor je is, maar je zult hier toch mee moeten leren dealen. Het leven bestaat uit ups en downs en op dit moment zit je duidelijk niet in de meest ideale situatie. Kom op, blijf positief en creeer voor jezelf een fijne kerst, want een eenzaam gevoel is vreselijk. Ik wens je veel sterkte met het overeind krabbelen en als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag van je. groetjes, vonne

• Graciella

Wat verschrikkelijk dat je de kerst alleen moet doorbrengen.

Als ik zelf in zo'n situatie terecht moet komen, dan zou ik proberen om de kerst te negeren.

Gewoon heel hard werken ofzo, met de gedachte dat iedereen nu wel aan het feesten is, maar als alle feest voorbij is, moeten zij weer lekker hard gaan werken, terwijl jij al in je werkritme zit. Je kunt van mij aannemen dat er na de prettige feestdagen, of liever gezegd vettige vreetdagen, veel moeite moet worden gedaan door iedereen om al dat lekkers te vergeten en weer aan het ‘droog brood’ moet. Jij kunt tenminste gewoon door met je werk. Zij moeten overschakelen. Dat kan heel vervelend zijn, hoor.

Maak je daarom niet dik.

Het beste,

Gr.

• Anna

Hallo Marc;

Ik worstel met hetzelfde “probleem”, en ik ben heel internet aan het afzoeken naar mogelijkheden om met kerst en oud en nieuw ergens anders te kunnen zijn. Ik weet ook dat ik mee zou kunnen helpen als vrijwilliger bij een diner zoals iemand opperde; maar dan kom ik s'avonds wel weer alleen thuis.

Ik zou eerst naar een retraiteweek met kerst, maar ze vonden me te jong voor in de groep. (Ben 35 jaar).

Dus ik ben daarna de zoektocht weer opnieuw begonnen.

Als ik iets gevonden heb laat ik het je weten; ik vind het ook moeilijk om ergens alleen op af te stappen…

Misschien zoeken ze ergens nog vrijwilligers tijdens een vakantie van de zonnebloem (of is dat alleen in de zomer?) of ergens anders. Veel succes!

Hartelijke groet; Corina

• Louise Vink

Hallo Marc,

Ik spreek uit ervaring, heb zelf ook een paar keer de kerstdagen (en oud en nieuw) alleen doorgebracht.

Ik heb toen WEL een kerstboom genomen en leuk versierd en ook lekkere hapjes gemaakt.

Mijn eigen muziek, die ik allemaal op cd-tjes heb gebrand, gedraaid. T was best ‘gezellig’ met mezelf :-) en ik heb er wel wat van geleerd. Vooral toen ik achteraf hoorde dat meerdere collega's blij waren, dat ‘die dagen’ weer voorbij waren: 1e dag verplicht naar haar ouders, 2e dag verplicht naar zijn ouders; hadden het dus helemaal niet gezellig gevonden!

Dagen van te voren, vroegen mijn collega's regelmatig aan elkaar, wat je ging doen met de feestdagen en dan zei ik: oh, het wordt een rustige kerst dit jaar.

Als je zegt, dat je het alleen ‘viert’ praat men je ‘zielig’.

Ik weet, dat ik toen even een moeilijk moment had, omdat je dan mensen op visite ziet gaan, maar toen bedacht ik maar gauw, dat ze dat misschien wel verplicht waren.

Er zijn overigens met de kerst wel cafeetjes open en die maken het uiteraard extra gezellig. Misschien is dat een idee? Als ze daar dan ook nog een maaltijd of lekkere snacks hebben, hoef je, als je dat vervelend vindt, niet alleen te eten.

Nog een mogelijkheid: kerstdiner voor alleenstaanden; wellicht eens intikken op internet en zien of dat bij je in de buurt is. Mensen die daar naar toe gaan, willen het toch zeker gezellig maken/hebben, dus misschien het proberen waard?

Kerstwandelingen worden ook vaak georganiseerd, of misschien voor de sfeer naar een Kerst-mis. Kun je in volle borst meegalmen met het bekende Stille Nacht, of Gloria, in excelsis deo.

Dierentuinen, sauna, bioscoop, etc zijn vaak een of beide dagen open.

Trouwens is er geen restaurant, cafe in de buurt, die hulp kan gebruiken met de feestdagen. Uit ervaring weet ik, dat het soms een beetje uit de hand loopt in de horeca.

Tenslotte nog 1 opmerking; als je alleen thuis blijft, doe iets leuks voor jezelf, maak het gezellig en eet wat lekkers, met een kaarsje en een lekker glas wijn en je favoriete toetje.

Nou succes ermee!

• Mart

Dit jaar ben ik ook alleen thuis zou eigenlijk op vakantie gaan maar door medische redenen heb ik moeten annuleren.

Heb besloten om wat lekkers te maken een paar goede muziek dvd,s in huis te hebben s,avonds een pizza laten bezorgen en verder lekker rustig aan te doen.

2e kerstdag is er meestal van alles te doen en kan je overal terecht als iemand zich toch verveeld de koffie staat klaar.

Voor je het weet zijn de feest dagen weer voorbij en dan ff met oud en nieuw kiezen op elkaar gelukkig is er meestal wel wat leuks op tv.

Voor die gene die er tegen op zien heel veel sterkte en het is zo weer 1 januari.

Gr Mart

• kees

Ik ben ook altijd alleen met kerst zet geen kerstboom op en doe net of het een gewone zondag is.