Niet altijd veilig.

Online kerstkaarten versturen kan gevaarlijk zijn en is ook niet meer zo makkelijk tegenwoordig vanwege de anti spam maatregelen.

Ben zelf in het bezit van een grote e-card site “original-cards.com” en weet dat er diverse sites zijn die bijvoorbeeld het verkregen e-maila adres doorverkopen aan spammers.

Botnets

Dan zijn er nog de Bot Net netwerken, zelf heb ik een aantal aanvallen van zulke netwerken meegemaakt, er werd een kopie van een z.g. kerstkaart verzonden door deze criminelen met exact mijn layout. Tienduizenden mensen over de hele wereld dachten dus dat ze een e-card hadden ontvangen van mijn site.

Toen ze deze kaart wilden opvragen kregen ze een dialoog dat ze even moesten klikken voor een nieuwe versie van Flash, en daaarmee werd natuurlijk een worm virus geinstallleerd. De pc'kan dan worden gebruikt als mailserver (spam versturen), webserver (Kopieen van sites weergeven) en als soldaat om een dat grote bot netwerk sites aan te vallen en down te brengen de z.g. DDOS attack (Distributed denial-of-service). De PC van de gebruiker is dan onderdeel va een groot leger soms van wel 50.000 en meeer PC's en worden volledig op afstand bestuurd.

Waarom vertel ik dit?

Omdat ik er graag iets aan wil doen, en omdat veel mensen niet weten wat nou eigelijk de bedoeling is van zo'n worm, ze zien dat hun PC heel traag wordt en dat er heel veel activiteit is naar het internet terwijl ze zelf niets doen. Installeer dus een goede virus killer, en als die te duur zijn neem dat een gratis killer zoals Micoroft Essentials (gratis te downloaden, in het Nederlands, en makkelijk te installeren).

Google op “Microsoft Virusscanner”.

Zo dat was het, en ik vindt het jammer dat veel mensen geen e-cards meer durven te versturen, terwijl het eigenlijk wel leuk is,

Groet,

Harry