kerstkado

• Yvonne

Wanneer worden eigenlijk traditioneel de kerst kado's uitgepakt ?

Kerst avond ? of eerste kerstdag

Groetjes yvonne

• Nokio swO

Traditioneel gezien, zijn er geen cadeau's met kerst. Prettige vacantie.

• Ina

Goede vraag!! In Engeland hebben ze Boxing Day,pakjes dag dus,op 26 December! Tenminste dat leerde ik op school!

Bij mijn zuidafrikaanse familie werden de kado's op Kersaand (24 december) uitgedeeld!

Groet,

Ina.

• Sorcha

Op kerstavond een klein pakje uit de kerstsok openen en op 1e kerstdag de rest van de pakjes.

Boxing day is niet echt pakjes dag, maar begon zo'n 800 jaar geleden als de dag waarop dozen in de kerk werden geopend om de spullen eruit uit de delen aan de armen.

• Nina

In ons land kennen we traditioneel geen kerstkado's maar Sinterklaaskado's.

Daar Santaclaus in werkelijkheid Sinterklaas is , die twee eeuwen geleden mee is geëmigreerd naar Amerika, werden de pakjes door de schoorsteen gegooid, bij ons op pakjesavond, de avond voor zijn verjaardag) In Amerika vervangen door Kerstmis omdat door de vele europese immigranten wel het begrip Kerstmis bekend was maar niet Sinterklaas.

Het paard van de Sint is veranderd in een arreslee met rendieren.

De pieten zijn blijkbaar veranderd in kabouters en elven die de Kerstman helpen om al die kado's te kopen en te maken.

In Amerika is het gewoonte om op eerste Kerstdag ( eigenlijk de enige kerstdag) de pakjes open te maken in gezelschap van de hele familie.

Niets nieuws onder de zon dus.

Ik vind het jammer dat zo'n mooi onderdeel van onze cultuur niet beter wordt beschermd en in ere wordt gehouden. Die Santaclaus is toch maar een kopie van onze eigen Sinterklaas!!!