Ik ben op zoek naar een Nederlandse tekst van het kerstlied: 12 Days of Christmas
helaas… alleen een veklaring van de tekst:
"On the first day of Christmas, my true love sent to me … A partridge in a pear tree.
Het liedje “Twelve days of Christmas” is voornamelijk bekend uit de tekenfilm van Walt Disney.
Toch heeft dit liedje een hele geschiedenis achter de rug. Het stamt namelijk uit de periode in Engeland, dat het Katholicisme verboden was. Dit was in de periode 1558 - 1829. Het Engelse Parlement had het katholicisme verboden, zowel thuis als in het openbaar. Het was een misdaad om katholiek te zijn.Wie gesnapt werd bij het uitoefenen van zijn geloof werd onthoofd, opgehangen of gevierendeeld.
“Twelve days of Christmas werd geschreven als een ”catechese liedje“ om jonge katholieken de leerstellingen van hun geloof bij te brengen. Het was een soort geheugensteuntje. Het liedje zit dan ook vol met symbolen. De ”true love“, die steeds in het liedje terugkeert, wordt ”God“ bedoeld. Met de ”me“ wordt iedereen bedoeld, die gedoopt is. ”The partridge in a pear tree" is Jezus, de zoon van God.
Hier zijn nog enkele symbolen uit het liedje:
2. Turtle Doves = het Oude en het Nieuwe Testament
3. French Hens = Geloof, Hoop en Liefde
4. Calling Birds = de vier evangelisten
5. Golden Rings = de eerste 5 boeken van het Oude Testament (“Pentateuch”)
6. Geese A-layong = de zes scheppingsdagen
7. Swan A-swimming = de 7 geschenken van de Heilige geest: de 7 sacramenten
8. Maids A-milking = de acht zaligheden
9. Ladies Dancing = de 9 vruchten van de Heilige Geest
10. Lords A-leaping = de tien Geboden
11. Pipers Piping = de elf gelovige apostelen
12. Drummers Drumming = de 12 punten van de Apostolische Geloofsbelijdenis
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?