Kerstmis te commercieel?

• Ger@rd

Ik vraag me af of de mensen de ware gedachte achter kerst wel weten? Wat vieren we nu eigenlijk?

Op tv zien we de meest geweldige reclame's (coca cola bv) en overal loopt de kerstman zich uit te sloven. Leuk allemaal, maar de kerstman is toch echt een bijzaak van de hele kerst. Als je aan willekeurige mensen zou vragen wat we nu eigenlijk vieren? Dan zal 60% zeggen ; De verjaardag van de kerstman. Of; lekker met de familie weg en uit eten.

Waar het eigenlijk omgaat is de geboorte van Jesus. Veel mensen weten we dat verhaal dat op de basisschool ieder jaar weer terug komt over het kribbetje enz enz…. Maar weten niet dat het de oorsprong is van het kerstfeest en niet je eigen vol vreten en cadeau's onder de boom. (wat ik overigens ook wel leuk vind).

Daarom wil ik deze topic als “poll” maken.

Stelling 1:

Met kerstmis vieren we de geboorte van Jesus en de mensen die niet geloven horen het eigenlijk niet eens te vieren.

Stelling 2:

Kerstmis is voor iedereen die het wil vieren. Ook voor de mensen die niet geloven. Maar als de ware kerstgedachte maar behouden blijft.

Stelling 3:

Het geloof zegt toch weinig meer tegenwoordig, dus weg met die kerststal. Lekker weg met de familie en doen waar we zin in hebben want die kerstgedachte ben ik toch vergeten.

• astrid

Hoi Gerard,

Op zich vind ik deze hele discussie wel grappig en ook aan de orde. Natuurlijk vieren wij met kerst de geboorte van Jezus. Maar waarom zou dat niet met gepaard kunnen gaan met commercie? Je kunt je bijna afvragen wat tegenwoordig niet commercieel is. Moederdag, vaderdag, valentijndag, Sinterklaas enz enz….dat zijn dagen waar geen (christelijke) grondslag achter zit en die worden toch ook massaal gevierd? Die dagen zijn puur voor de commercie in het leven geroepen.

Wist je trouwens dat het uiteindelijk de Nederlanders zijn die de kerstman in Amerika hebben geintroduceerd. Toen handelaren in 1611 Nieuw Amsterdam stichtten kozen ze Sint-Nicolaas als beschermheilige. Later ging die plaats New York heten en veranderde Sint-Nicolaas in Santa Claus. Omdat het in New York erg kan vriezen kreeg Santa Claus een muts, arrenslee en rendieren.

Het gaat mij te ver om te zeggen dat mensen die niet geloven geen kerst mogen vieren. Het gaat uiteindelijk ook om het samen vieren, gezelligheid. En dat in een tijd waarin het individualisme hoogtij viert.

Ik lees mijn kinderen met kerst ook het kerstverhaal voor, we gaan samen naar de kerststal in de kerk kijken en ze hebben een eigen kerstboom met daaronder een kerststal. Hypocriet? Misschien wel omdat ik de rest van het jaar niet in de kerk kom. Maar toch zijn kerst voor mij bijzondere dagen.

Dagen die ik elk jaar weer met familie en vrienden vier met in ons achterhoofd de ware kerstgedachte.

Laat iedereen gewoon lekker zelf kerst vieren op hun eigen manier. Ik begin na de vakantie in elk geval al met de voorbereidingen………knutsels enz.

Groetjes

Astrid

• Moonlampjuh

doe mij stelling 2 maar:)

• Cindy m@ms van Romy

stelling 2.