kerstgewoontes

• nolly

Wij zijn afgelopen jaar naar Spanje verhuist en omdat de Sint met z'n verjaardag in Nederland is krijgen onze kids dan geen kadootjes. En nu willen we het met kerst geven. De “kerstsokken” zijn al gekocht maar….wat voor kersttradities zijn er?

Hoor je als je je sok ophangt ook kerstliedjes te zingen, en als je niet lief bent geweest, krijg je dan ook niets (net als bij de Sint).

Kortom; wat zijn de tradities van het sok ophangen.

Bedankt vast.

• Lucy Lu

Tradities maak je zelf…….Als jullie willen zingen, dan zingen jullie………Je moet niet iets doen omdat anderen het zeggen, maar je doet iets wat jullie zelf leuk vinden………

Omdat je in Spanje woont, dan maar geen sinterklaas vieren?? Waarom niet?? Wij wonen tegenwoordig in Belgie, maar denk maar niet dat we dan ineens Sinterklaas op 6 december gaan vieren……wij blijven gewoon bij 5 december, omdat dat voor mij nou eens traditie is..Op 6 dec. vieren zou het zelfde aanvoelen als je verjaardag een dag later vieren! das gek!…..Je moet doen wat je zelf het prettigst vindt en niet letten op wat anderen zeggen……….

Veel plezier…….!!!

• Nolly

hoi Lucy

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat m'n vraag een beetje verkeerd is overgekomen. Het gaat me er niet om hoe het hoort en wat je moet doen. Het is alleen dat ik geen kerstmens ben. Ik ben opgegroeid met Sinterklaas en daar weet ik dan het verhaal omheen van. En van het kerstgebeuren dus niet (wel het echte kerstverhaal!) Maar niet het “kerstman en rendieren en kadootjesverhaal” om het zo maar even te noemen. Bij het sintgebeuren kan je natuurlijk ook je eigen ideeen uitvoeren, maar er zijn wel “vaste tradities”: schoen bij de haard (met wortel), liedje zingen, etc.

Zo had ik m'n vraag bedoeld; als achtergrond info. Maar toch bedankt voor je mailtje!

Groetjes van Nolly en alvast fijne kerstdagen

• Monique van Veronica en Lucas

Hoi Nolly,

Ik zou het echt niet weten eigenlijk, maar ik wil je vraag wel ergens plaatsen, waar iemand, die in Amerika woont, altijd komt. Zij weet het vast voor je!

Dus je wilt graag weten, wat kerstgewoontes zijn, voor mensen in het buitenland, die niet aan Sinterklaas doen. Zoals dus die sok en het zingen en lief zijn? Wil ik het voor je vragen, is dat goed?

gr Monique