Wie heeft er ook een hekel aan de verplichtingen r

• Anja

Het lijkt me leuk om de ervaringen met jullie te delen, want ik denk dat niet iedereen er op zit te wachten om altijd met de kerstdagen bij de familie langs te MOETEN vooral als er een aantal mensen zijn die je niet echt liggen. En dan dat gezit en eten de hele dag, verschrikkelijk, ik ben daar zelf geen mens voor,zelf vul ik de dagen in zoal ik het zelf wil, maar ja dat gaat helaas niet altijd op.

Kerst vind ik best wel leuk maar dan moet het gevierd worden naar mijn eigen ideeen.

Wie deelt deze mening ook met mij ?

• kees

hallo anja,

voor mij hoeft het ook allemaal niet.

met de kerst hoor je -peace on earth- denk aan je medemens etc.

kijk eens naar wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurt.

moeten we dan nog gezellig met zn allen onder de kerstboom gaan zitten?

volgens mij moeten wij als mensen ons gaan schamen. zo goed gaan we niet met elkaar om de laatste tijd.

maar ja, de kerstkaartjes zullen wel weer binnenstromen.

iedereen is zo lief voor elkaar in de december dagen? als je de kaartjes moet geloven.

wat zijn we toch goed-fout bezig.

1 geluk, het is weer zo januari, dan is iedereen weer alles vergeten, en gaan we weer op de oude voet verder

see you

• Iloon

Mijn man houden inderdaad ook niet van die verplichtingen. Vanaf het begin van onze relatie zijn we dan ook lekker dwars in de ogen van familie. We gaan nergens langs, eten enkel thuis en doen de hele dag wat we zelf willen.

Gaan we ergens langs is dat omdat we daar zin in hebben, anders niet.

Heerlijk en ik kijk er weer naar uit! :o)

• Gery

Ik vind het verschrikkelijk deze dagen. Dat gehang……man ook nog thuis. Ja die geniet van al dat vrij en ik…….ik maar alles schoonmaken,eten koken enz. Elk jaar weer het zelfde. Nee als het maar weer de gewone week januari is dan ben ik weer blij.Gery

• corina

Hallo iedereen,

nou, ik deel jullie mening. Wij, mijn man,kinderen en ik, doen ook het liefst

waar we zin in hebben. Alleen heb ik nog een verjaardag op 2de kerstdag.

Mijn oudste dochter is dan nl. jarig. Dus de 1ste kerstdag rennen we braaf

van de ene ouders naar de andere ouders, want ze willen graag dat we om

een bakje koffie komen en het liefst nog blijven eten. Bij de ene ouders is

de happening van 10.30 uur tot ong. 15.00 uur en bij de andere ouders is

dat van 15.30 uur tot 's avonds een poos na het eten. Wij zijn dat ook zo

spuugzat, maar om de lieve vrede te bewaren doen wij het maar. De fami-

lie begrijpt niet dat wij maar 1 kerstdag hebben om naar familie te gaan.

Zij hebben er twee. Het slot van het liedje is, dat wij total loss zijn na die

dagen, want de 2de kerstdag zit je huis van 10.00 uur tot 22.00 uur vol

met visite. Ik heb al eens gevraagd, of de mensen op een beetje fatsoen-

lijke tijd op visite willen komen, maar iedereen heeft de tijd en men komt

en gaat als het HUN uitkomt. Afijn, kortom, het is een drama. Wat mij

betreft is het vlug februari ( in januari heb ik nog een heleboel verjaarda-

gen)

FIJN FEESTDAGEN, IEDEREEN!!!

Groetjes, Corina.

• Karin

Beste Corina,

Jij hebt het druk met de Kerstdagen zeg.

Ik denk wel, dat je er verandering in kunt aanbrengen. Want die Eeuwige Lieve Vrede bewaren, dat breekt je echt een keer op en dan barst de bom. Je mag best voor jezelf en je gezin opkomen hoor!

Wij maken ons allang niet meer zo druk met de Kerstdagen en gelukkig geeft de hele familie elkaar behoorlijk ruimte.

Ik heb nog wel een idee voor je. Er is ook nog zoiets als Kerstavond. Je zou kunnen afspreken, dat op Kerstavond de familie elkaar ontmoet om al dan niet met elkaar te eten. Je hebt dan 1e Kerstdag voor je eigen gezin.

Wat betreft de verjaardag op 2e Kerstdag: Je moet gewoon duidelijker zijn. Organiseer desnoods ‘s middags een Tea met allerlei lekkere sandwiches en lekkere hapjes. Wees duidelijk over het tijdstip bijvoorbeeld van 2 tot 5 uur ’s middags. Kan of wil iemand niet, jammer dan, volgende keer beter. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Voor je dochter maak je er een feestelijke middag van en daarna heb je misschien nog wat tijd voor jezelf en elkaar.

Ik hoop, dat het je deze Kerstdagen een beetje meevalt. Ik wens je fijne dagen toe.

Karin

• corina

Hallo Karin,

bedankt voor je reaktie! Je wilt niet weten wat of wij al allemaal verzonnen

hebben om die dagen rustig door te komen, maar de familie is blijkbaar

doof en blind en als reaktie krijg ik te horen: Ja, maar ik zit ook met mijn

familie. Daar komt nog bij, dat mijn ouders 3 verjaardagen hebben die dagen:

1 van de enigste zus van mijn moeder, haar zwager en dan haar kleindochter.

Ze heeft al eens gevraagd aan haar zus om de verjaardagen samen te doen

met haar zwager ( mijn moeder verjaart 23 dec., haar zwager 25 dec. en heeft

geen familie meer en haar zus 26 dec.), maar daar wil die zwager niets van

weten. Dus ook mijn ouders hobbelen van de een naar de ander. En zo draai

je eingelijk steeds weer in hetzelfde cirkeltje, helaas.

We zien wel weer hoe het allemaal zal lopen, maar ik heb er in elk geval niet

zo'n zin in.

Groetjes, Corina.

• Karin

Corina,

Ik snap het wel hoor. Het is moeilijk. Maar wat zou je nou eigenlijk wel willen?

Want je noemt veel dingen op die gebeuren, die je als NIET leuk ervaart. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar kan je de verjaardag niet verplaatsen zodat jullie op die dag lekker je eigen gangetje kunnen gaan? Je vertelt, dat de hele familie zich al een slag in de rondte holt van de een naar de ander. Is het dan echt niet bespreekbaar? Probeer dat cirkeltje eens te doorbreken. Het is volgens mij niet altijd mogelijk om iedereen te vriend te houden (niet dat je ruzie moet krijgen hoor!). Want als je toegeeft aan wat anderen van jou verwachten terwijl dat tegen jouw gevoel is, dan zeg je JA tegen de ander en NEE tegen jezelf. (Dit is er echt eentje die je in je hele leven tegenkomt en niet alleen met Kerst).

Misschien ben ik wel een beetje “simpel” met dat soort dingen, maar bij ons wordt een verjaardag soms zonder visite gevierd met ons eigen gezin of als het wel gevierd wordt, maken wij zelf uit hoe, wanneer en hoe laat.

Begrijp me goed, wij hebben hier een verjaardag vlak voor de Kerst en hebben daar ook niet altijd zin in. Dit jaar gaan we lekker met elkaar uit eten. In februari hebben we weer jarigen en dan maken we er dubbel feest van met familie en vrienden.

Ik hoop, dat het je lukt Corina, een beetje ontspannen Kerst zou leuk voor je zijn.

Laat er nog eens wat over horen.

Karin

• corina

Karin,

het is prima wat je allemaal hier opnoemt, maar zowel van mijn kant als van

mijn man's kant hebben we veel familie. Ook ik heb al eens voorgesteld om

het op Kerstavond te doen ( cadeautjes, eten, enz. ), maar lieve hemel, er

kwam me daar een stroom reaktie. De een moest nog werken tot 6 uur, de

ander bleef veel liever met het gezin thuis, de 3de vond het 1ste kerst leuker,

want dan was iedereen vrij en DUS MEER ONTSPANNEN (behalve man,

kinderen en ik,zie je het voor je!!!!!!). Ik heb al zo geargumenteerd, dat ik al bij-

na moe wordt als ik bedenk dat ik dat elk jaar moet doen. Mijn dochter wordt

13 jaar, dus geen kleine meid meer, maar zij vindt het toch niet leuk als haar

verjaardag overschaduwd wordt door andere festiviteiten. En dat kan ik toch

ook weer goed begrijpen. Vorig jaar zijn we op haar verjaardag uit eten ge-

gaan. Ik hab gezegd tegen de familie, dat ze ‘s morgens en ’smiddags wel-

kom waren tot ong. 6 uur. Helaas, bleven er een paar plakken en gingen om

kwart over 6 weg. Dus moesten wij weer haastje-repje naar dat restaurant om

om half 7 aan tafel te schuiven. Maar toen ik thuis kwam, na een ontspannend

etentje, kon ik daar de troep nog op gaan ruimen. Mijn man hielp wel mee,hoor,

maar echt leuk voor mijn dochter vond ik het niet. Ik had gewoon mijn jas al

gepakt, dus een duidelijke hint voor de plakkers om op te hoepelen, maar je

hebt van die figuren die zeggen dan: maar je hebt nog een kwartier de tijd.

Ze realiseren zich blijkbaar niet dat er ook nog opgeruimd moet worden.

Maar goed, het is wel eens fijn om je hart te luchten, maar om deze redenen

ruzie te gaan maken doe ik ook niet. We zien wel hoe het loopt, maar ik

weet wel na zoveel jaar dat ik een behoorlijk ego-istische familie heb.

Groetjes, Corina.