kerst moet afgeschaft worden

• selma

Het is namelijk van oorsprong niet eens een christelijk feest. Het werd gevierd om de zon te vereren, pas later, vier eeuwen na de geboorte van Christus is het een officiele christelijke feestdag geworden.

Daarnaast is kerst tegenwoordig een puur commercieel feest. Het gaat enkel om kadootjes en veel lekker eten. Er worden wat woorden gesproken over liefde en vrede, om na twee dagen weer op dezelfde voet verder te gaan.

Nederland zou dus niets missen als Kerst niet gevierd werd, het zou zelfs veel geld schelen per gezin, wat gebruikt zou kunnen worden voor nuttigere doeleinden.

• Petra

Quote: Het gaat enkel om kadootjes en veel lekker eten.

Ik zie het probleem niet? Lang leve Kerst, gezellige en genoeglijke tijd.

• samantha

Weet je dat je goed ziek bent,want je kunt niet zomaar zeggen: kerst mis wordt afgeschaft en dat is altijd een feeestdagen geweest en je wil dat het kerstmis afgeschaft en dan moet je dit jaar en nooit meer kerstmis gaan vieren.

Wat ben je voor een saaie mens.

Voor mij hoeft het kerstmis nooit afgescaft,want het is een gezellige dagen.

Voor mij is het discussie afgelopen met deze flauwekul.

• selma

Don't worry, ik moet een debat houden over kerst, en moest daarom negaviete kanten benadrukken. K dacht, t zet ze eens op dit forum, ns kijken watvoor tegen argumenten k zou krijgen… K vier wel gewoon lekker kerst hoor :)

K vind trouwens wel dat t te commercieel wordt, maarja opzich hoef je daar zelf niet aan mee te doen.

• Leni Oskam

Waarom proberen zoveel mensen hun persoonlijke mening aan een ander op te dringen. Laat iedereen hierin vrij om de kerstdagen door te brengen zoals men dat zelf wil, we schaffen Oud en Nieuw toch ook niet af vanwege de oliebollen en champagne, als je die niet wilt eten of drinken nou dan doe je dat toch niet.

Het belangrijkste in het leven is dat men elkaar in zijn waarde laat en dat is voor de één een vijfgangen diner en voor de ander stampot boerenkool.

• ()===||:;:;:;:;:;:;:;:;:;:;:;>

Alleen die boom moet weg.

Ik vind het ook zonde van zo'n boom die je dan toch na 2 weken weggegooid wordt.

Tevens is het nogal veel werk om zo'n ding op te zetten en al die lamjes zijn ook niet echt nuttig.

En ook vind ik dat de met zo'n boom (Tel maar eens na hoeveel je aan dat soort spullen zoals een boom, lampjes ballen en weet ik niet wat meer kwijt bent) hiermee help je alleen maar de commersie en zorg je dat kerst iederjaar commersiëler wordt. Dit is ook al te zien aan de kerstmarkten van diverse tuin centra die vaak al begin of half september worden geopend.

Zo'n nepboompje vind ik er ook maar kitch uit zien daar geldt voor de rest het zelfde voor als de traditionele kerst boom.

Dus dit wordt voor mij een boomloze kerst.

Voor de rest vind ik kerst een prima feest. Maar ook voor kerst geldt hoe meer de commersie zich er mee bemoeit hoe meer en van de echte kerst sfeer verloren gaat.

• Bryoni

ben ik het niet mee eens

ja kerst begint commercieel te worden idd daar heb je gelijk in

maar dat is niet in ieder huis zo hoor.

De maand december is voor mij en voor vele andere geen leuke maand omdat we de mensen moeten missen die ons dierbaar zijn.

die kunnen er niet bij zijn om samen met ons de vreugde te delen.

ik heb mijn zusje verloren toen ze een baby was en zij heeft het dus nooit mee mogen maken.

Maar ik weet dat zij samen met iedereen daar boven in de hemel kerst viert ja de geboorte van jezus.

bij ons gaat het echt niet om het eten en de kadootjes.

kadootjes krijg ik toch maar 1 ding en dat vindt ik echt niet erg.

het gaat er om samen zijn met je familie en vrienden en aardig zijn voor een ander

ja ik vind ook dat hoort het hele jaar door en niet alleen met kerst.

maar vooral met de kerst sta je stil bij alles wat er in de wereld is gebeurd en wat nog komen zal.

groetjes

• Anne

Hoi Selma,

Ik kan me voorstellen dat je zo denkt. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik het niet met je eens ben. Daarom wil ik je even mijn visie geven op het kerstfeest.

Kerst gaat niet om cadeautjes of om eten, het gaat om gezelligheid, liefde en warmte. Het is het feest van het licht. In deze donkere dagen wordt het door kerst te vieren een beetje lichter.

En kerst gaat wel degelijk over vrede. Het is een dag om stil te staan bij het belang van vrede. Wanneer wij ons daar niet meer bewust van zijn dan is de wereld pas echt ver heen!!!

Heel vaak doen goede doelen iets extra's met kerst. Maar ook mijn school….die deden ieder jaar voor de kerstvakantie iets voor derdewereldlanden. Dit jaar organiseren ze een kerstmarkt en de opbrengst is ook dit jaar weer voor de derdewereld. Nou, als dat geen warme kerstgedachte is weet ik het niet meer, hoor. Van sponsorlopen tot actie ‘schoenendoos’……… Bovendien wanneer we allemaal iets zouden doen voor de derdewereld, dan helpen we hun nog steeds niet vann hun armoede af, hoor! Dat zou een project van decennia zijn omdat te bereiken.

Waar ik me persoonlijk altijd rond kerst aan stoor zijn de mensen die voor die ene keer in het jaar ineens in God geloven….dat vind ik echt gek. Je gelooft of je gelooft niet, maar niet omdat het kerstmis is.

Ondanks het feit dat voor jou kerst niet hoeft, wil ik je toch fijne dagen wensen. Ik hoop dat mijn bericht een beetje duidelijk was.

Veel liefs

Anne

• Ikke

Anne,

Heel mooi en goed gezegd,hoor.

Ik ben Katholiek en geloof dus elke jaar in alle Christelijk feestdagen. Ik kan me ergeren aan mensen hoe ze over het geloof praten en denken. Maar.. ieder hun eigen mening, maar soms gaan ze te ver en dat komt bij mij erg hard aan.

-Evelyn-

Merry -X mas and a Happy NewYear

• Anne

Ja….ik ken het. Ik ben ook net als jij katholiek. Wat ik vaak niet begrijp is mensen die ineens met kerst naar de kerk komen, terwijl ze al jaren nooit meer op gewone zondagen of met pasen naar de kerk komen. Dat snap ik niet. Nou vind ik niet dat wanneer je gelovig bent dat je iedere zondag in de kerk hoort te zitten, maar om alleen te komen met de kerstdagen vind ik vreemd… Misschien kwets ik je nu als ik zeg dat mensen die alleen met kerst komen diep van binnen waarschijnijk niet echt gelovig zijn, maar zo zie ik dat.

Prettige feestdagen!