Hoi,
Een spreekbeurt over kerstfeest, pff… wat een moeilijk onderwerp. In tegenstelling tot de anderen, zal ik proberen een antwoord te geven op jou vraag.
In de christelijke kerk herdenkt men de geboorte van Jezus. Jezus is de Zoon van God. Hij kwam op aarde om vrede en verzoening te brengen. Vrede met God en verzoening met mensen. Jezus werd in Bethlehem, in Israel geboren. Zijn moeder heette Maria. Christenen geloven dat de Geest van God haar bevrucht heeft. Ze had dus geen seks gehad met Jozef, haar man. Dit is wat men noemt de maagdelijke geboorte.
In de tijd van Jezus heerste de Romeinde keizer Augustus. Hij gaf de opdracht dat iedereen naar de plaats moest gaan waar hun voorouders woonde. Jozef en Maria waren allebei van het geslacht van David, de Koning. En Davis was geboren in Bethlehem. Jozef en maria gingen van Nazareth (daar woonden ze) naar Bethlehem. Maar omdat het zo druk was, en ze erg arm waren, konden ze geen plaats krijgen in een herberg, een hotel dus. Daarom zochten ze beschutting in een stal. Daar is Jezus geboren. Maria legde Jezus in een kribbe, een voederbak voor beesten en wikkelde hem in doeken.
Dit dus heel in het kort het verhaal van de geboorte van Jezus.
Je noemde ook even de relatie met de germanen. De germanen vierden vroeger rond deze tijd het midwinterfeest. Ze staken overal lichtjes aan. Daarom wordt kerst ook wel het feest van het licht genoemd. Toen er zendelingen kwamen, die hen vertelde over het christendom, wilden ze hun oude feesten niet opgeven. Vandaar dat we nu met kerst overal lampjes laten branden en kaarsjes aansteken.
Ik hoop dat je hiermee wat kan. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd mailen.
Heel veel suc6 met je spreekbeurt
Jolanda
ikke schreef:
>
> hallo!
>
> ik heb hulp nodig!!!!
> ik hou mijn spreekbeurt over kerstmis maar……WAT IS
> KERST????
> ik weet dat we dan de geboorte van jezus vieren enzo en het
> heeft iets met germanen te maken maar ik heb al op internet
> en in boeken gekeken maar daar staat alles zo moeilijk
> geschreven dus zouden jullie in GEWOON nederlands
> aaaaasssjjeeeeeblllieeeeft willen vertellen wat de
> geschiedenis van het kerstfeest is ???
>
> THNX!!!
>
> groetjes van mij