wat is kerst?

• ikke

hallo!

ik heb hulp nodig!!!!

ik hou mijn spreekbeurt over kerstmis maar……WAT IS KERST????

ik weet dat we dan de geboorte van jezus vieren enzo en het heeft iets met germanen te maken maar ik heb al op internet en in boeken gekeken maar daar staat alles zo moeilijk geschreven dus zouden jullie in GEWOON nederlands aaaaasssjjeeeeeblllieeeeft willen vertellen wat de geschiedenis van het kerstfeest is ???

THNX!!!

groetjes van mij

• mies

zie deze pagina…….Kerst is een goor vreetfestijn

• Eef

Hallo Ikke,

Zonder de komst van Jezus in deze wereld zouden we helemaal geen kerst kennen!

In de bijbel kun je lezen over de geboorte van Jezus in Lucas 2 (om de context te zien raad ik je ook aan om Lucas 1 en 3 te lezen).

Daarnaast is de geboorte van Jezus al vele jaren ervoor door profeten voorspeld. Hierover kun je onder andere lezen in het bijbelboek Jesaja, hoofdstuk 7, vers 14 en hoofdstuk 9, vers 1, 5 en 6, en in het bijbelboek Micha hoofdstuk 5, vers 1 en 2.

Als je nog vragen hebt, kun je me mailen. Veel succes in ieder geval bij de voorbereiding van je spreekbeurt.

Groet, Eef

• tatjana

kerst is een heel leuk gezellig kersteest om samen te zijn.

• Jolanda

Hoi,

Een spreekbeurt over kerstfeest, pff… wat een moeilijk onderwerp. In tegenstelling tot de anderen, zal ik proberen een antwoord te geven op jou vraag.

In de christelijke kerk herdenkt men de geboorte van Jezus. Jezus is de Zoon van God. Hij kwam op aarde om vrede en verzoening te brengen. Vrede met God en verzoening met mensen. Jezus werd in Bethlehem, in Israel geboren. Zijn moeder heette Maria. Christenen geloven dat de Geest van God haar bevrucht heeft. Ze had dus geen seks gehad met Jozef, haar man. Dit is wat men noemt de maagdelijke geboorte.

In de tijd van Jezus heerste de Romeinde keizer Augustus. Hij gaf de opdracht dat iedereen naar de plaats moest gaan waar hun voorouders woonde. Jozef en Maria waren allebei van het geslacht van David, de Koning. En Davis was geboren in Bethlehem. Jozef en maria gingen van Nazareth (daar woonden ze) naar Bethlehem. Maar omdat het zo druk was, en ze erg arm waren, konden ze geen plaats krijgen in een herberg, een hotel dus. Daarom zochten ze beschutting in een stal. Daar is Jezus geboren. Maria legde Jezus in een kribbe, een voederbak voor beesten en wikkelde hem in doeken.

Dit dus heel in het kort het verhaal van de geboorte van Jezus.

Je noemde ook even de relatie met de germanen. De germanen vierden vroeger rond deze tijd het midwinterfeest. Ze staken overal lichtjes aan. Daarom wordt kerst ook wel het feest van het licht genoemd. Toen er zendelingen kwamen, die hen vertelde over het christendom, wilden ze hun oude feesten niet opgeven. Vandaar dat we nu met kerst overal lampjes laten branden en kaarsjes aansteken.

Ik hoop dat je hiermee wat kan. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd mailen.

Heel veel suc6 met je spreekbeurt

Jolanda

ikke schreef:

>

> hallo!

>

> ik heb hulp nodig!!!!

> ik hou mijn spreekbeurt over kerstmis maar……WAT IS

> KERST????

> ik weet dat we dan de geboorte van jezus vieren enzo en het

> heeft iets met germanen te maken maar ik heb al op internet

> en in boeken gekeken maar daar staat alles zo moeilijk

> geschreven dus zouden jullie in GEWOON nederlands

> aaaaasssjjeeeeeblllieeeeft willen vertellen wat de

> geschiedenis van het kerstfeest is ???

>

> THNX!!!

>

> groetjes van mij

• theo

Hallo Ikke,

Ik zie dat je al verschillende reacties hebt gehad, en die hoef ik niet te herhalen.

Wat ik nog niet gelezen heb is het volgende:

De kern van het Christelijke geloof is de overwinning van de dood.

Christus is als mens gestorven op het kruis en drie dagen daarna verrezen uit de dood. Dat is het belangrijkste gegeven van het Christendom.

Om echter als mens te kunnen sterven moet je eerst al mens geboren worden. De geboorte van Christus is dus een onvermijdelijke voorwaarde

om te kunnen sterven en daarmee de dood te overwinnen.

Het Kerstfeest is pas enkele eeuwen na Christus als kerkelijk feest

“uitgevonden” Eerrder vierden Christenen alleen het Paasfeest.

En dan is ook helemaal juist wat, dacht ik, Jolanda schrijft, namelijk dat het oorspronkelijk en heidens feest is.

Men heeft namelijk het heidense zonnewende feest omgebouwd tot Christelijk feest met als symboliek “In de donkerste en langste nacht van het jaar wordt het Licht geboren”.

Heel mooi natuurlijk maar woon je in Australie dan klopt er niets van.

Warmee ik wil zeggen Kerstmis is mooi maar het gaat om Pasen!

• gerrie

Hoi IKKE,

Weet je wat voor jou misschien heel begrijpelijk zou kunnen zijn?????

Het boek “HIJ WAS EEN VAN ONS” van Rien Poortvliet, misschien kun je het vinden in de bibliotheek.

In dit boek wordt op een heel begrijpelijke manier over de geboorte en het leven van JEZUS verteld. Ook staan er hele mooie platen in die je eventueel zou kunnen laten zien.

Verder ben ik het met Eef eens dat je natuurlijk altijd alles kunt vinden in de Bijbel.

Ik wens je heel veel succes en lees hetboek van Rien Poortvliet eens helemaal het is heerlijk om JEZUS te kennen.

Ik wens je fijne dagen en een heel gelukkig 2002.

Groetjes Gerrie