Hoi Konni,
IOk wil je even uit de droom helpen:
Om te zingen hoef je geen noot te kunnen lezen. Als je ze maar zingen kunt. Zo simpel is het. Het Guliks Mannenkoor Born is een topkoor misschien wel het beste mannkoor hier in Nederland. Dat zeg ik niet omdat ik in dat koor zing, nee dat is een constatering bevestigd door de concoursen die we in de afgelopen jaren gewonnen hebben. Sommige concoursen werden gewonnen met het hoogste aantal punten ooit aan een koor toegekend op zo'n toernooi.
Toch kunnen maar enkele mensen noten lezen. iedereen zingt op gehoor zoals men dat zegt. De dirigent als vakman zingt het voor, de mensen zingen het vervolgens na. Telkens een paar maten tegelijk. Voorzingen-nazingen totdat dit perfect is ingestudeerd. Daarna wordt de dynamiek aangepakt. wat is dynamiek in muzikale termen:
Dynamiek is het harder en zachter zingen, het versnellen of vertragen, het vloeiend zingen of meer staccato zingen, zorgen voor een perfecte uitspraak. Dus klankkleur. Mooie ronde aaaa's een eeee's.
In een gemengd koor is dat niet anders.
Als je praat over de Fischer chore. Nee Konni. Moet je nooit voor kiezen. Te groot, te massaal. Een koor moet eigenlijk een grotte hebben van 50 a 60 mensen wil je mooie muziek kunnen maken.
Waarom zul je vragen. Ieder koor heeft goede en slechte zangers/zangeressen. De verdeling is meestal 50/50. Dus de helft van je koor is feitelijk alleen maar vulling. Maakt niet uit of deze mensen al dan niet meezingen op een concert. Je ziet ze wel, maar je hoort ze nauwelijks en als je ze al hoort dan zijn ze meestal alleen maar tot last.
Dit zie je nagenoeg in ieder koor. Alleen, hoe groter een koor is, des tegroter is ook het absolute aantal slechte stemmen.Dat zie je bijvoorbeeld bij mannenkoor de maastreechter Staar die met 180 mannen op het podium staan. Een imposant gezicht dat wel, maar zingen. Neen dus. Het is een gigantische rijstebrij van geluid dat je niet aan het klinken krijgt. kan ook niet!
Kies daarom een koor in de buurt dat niet te groot is. Welk? dat kan ik je niet adviseren omdat ik niet weet waar je woont. ga in ieder geval eerst luisteren. Kijk welke dirigent ervoor staat. Is de man of vrouw in staat zaken af te dwingen. Wat zijn de prestaties van de vereniging?
Allemaal zaken die van belang zijn. Het allerbelangrijkste is de sfeer. Welke mensen zingen er, hoe is de verstandhouding? Hoe pas jij daar zelf in?
Ik hoop je iets wijzer gemaakt te hebben.
Groetjes
Math