wat als je alleen bent met de kerst?

  • DOVANI

    De liefde van de heere is overal…zo zie je maar.

    En wat het is, na flink innemen is kerst om vóór je het weet en kun je het dus niet meer navertellen!

  • wanhopig

    nou een ding weet ik wel. ik ben blij als die dagen voorbij zijn. er is me geadviseerd om het speelgoed van mijn kotertjes weg te halen omdat het anders nog pijnlijker voor me word. dat zal ik dan ook maar doen. het hele idee beangstigd me wel heel erg. normaal dekte ik altijd de kersttafel en haalde ik de kinderen smorgens uit bed die vervolgens naar beneden toe vlogen om te kijken of de ‘kerstman’ was geweest. dat is er niet meer bij. niet meer samen ontbijten, niet meer gezellig een leuke kerstfilm kijken, en ouderwetse spelletjes spelen. ik ga het gewoon over me heen laten komen. en als het me allemaal echt te veel word dan zoek ik op 2e kerstdag misschien wel een of ander woonboulevard op. dan is het kerst gevoel gelijk weg. dat scheelt misschien ook.

    nee, ik ben een volwassen vrouw en dit is gewoon een van de vele obstakels die ik moet nemen.

    nogmaals bedankt allemaal

  • Robin

    Wanhopig ben ik ook, voor het eerst in mijn leven ben ik ook alleen met kerst.

    Bang eigenlijk ook ik weet niet wat ik ervan moet verwachten.

    normaa de kersttafel gedekt met lekker eten samen zijn.

    Nu voor het eerst alleen ik zie het niet echt zitten dat alleen zijn.

  • DOVANI

    Maar er is vooralsnog geen enkele reden om er niet het beste van te maken! Alleen wil niet meteen zeggen dat je ook zielig bent!

    Natuurlijk word er van reclame wege de zogenaamde gezelligheid gepropageerd van grote groepen vrienden/famillie die gezellig samen kerst vieren…maar dat beeld is allang achterhaald!!!

    Kerst is van oudsher een katholiek feest.Daar hoort natuurlijk ook een hele hoop schijnophouderij bij.Daar kun je je door laten kisten, en deze dagen in een grauwsluier aan je voorbij laten gaan maar daar heb je alleen jezelf mee!

    Daarom, nu het nog kan; bekijk het eens zo; heb medelijden met al degenen die -gestoken in te dure nieuwe kleding- een hele avond de schijn moeten ophouden, andermans onverdrááglijk vervelende kinderen maar leuk MOET vinden, en spijzen en een dis moeten genieten waar ze misschien zelf niet voor hadden gekozen.

    Kerst in kleine kring (zoals ik het noem) geeft je de ruimte TE ADEMEN, jezelf te zijn. Lekker de dag zelf in te vullen zoals het je goeddunkt.En het staat je vrij langs al die ‘gezellige’ huizen te lopen en onbeschaamd naar binnen te gluren…Oooooh, man, wie is dan beter af??? Ik bedoel maar…het kan altijd erger!

  • Robin

    Zielig niet maar wel alleen……… is is toch fijn als je een paar mensen om je heen hebt om die dagen mee te vieren.

    Alleen maakt in mijn geval eenzaam dit jaar.

  • DOVANI

    Erger; je noodgedwongen bij famillie willen aansluiten voor deze dagen en dan te horen krijgen dat het ‘te druk’ is…kom januari maar terug.

    Of als de helft van famillie (pa) gelovig is en elk jaar met kerst alleen weg gaat, om zijn religie te belijden in een of ander centrum.Dan denk ik ‘hoe kóm je erop???’ maar het intresseert pa en ma helemaal niks hoe jij je erbij voelt en op een leuke kerstdag met de (klein)kinderen zitten ze blijkbaar ook niet te wachten.

    Heel lang had ik daar best problemen mee, zeker toen ik nog alleen op een huurkamertje woonde.

    Nu staan de zaken er anders voor, en heb ik me erbij neergelegd. Ieder vult het in zoals 't hem of haar goeddunkt, en natuurlijk heb je over sommige dingen zo jou eigen gedachten…ik zou mezelf doodschamen als ik als (groot)ouder zo zou acteren, maar ja.Die mensen gaan ooit de kist in en dan kun je ook geen kerst met ze vieren.

    Maak er het beste van!

  • Debby

    Hoi Wanhopig en Robin,

    Is het misschien niet een goed idee om samen wat aftespreken??

    Ik word er eigenlijk een beetje verdrietig van om jullie verhaal te lezen. En ik kan me jullie gevoel best voorstellen……dat het toch best een eenzaam gevoel geeft.

    Als ik deze site eerder had ontdekt had ik jullie uitgenodigd.

    Groetjes Debby

  • DOVANI

    Nee dankjewel, Debby.

    We redden ons zo ook wel.

    Insj' Allah maar dank voor het aanbod, had ons heel @!#$ geleken.

  • Debby

    Hoi Dovani,

    Volgens mijn spreek je nu voor Robin en wanhopig…..

    Die waren volgens mijn met de kerst alleen…….

    Groetjes Debby

  • Debby

    Oja ik bedoelde eigenlijk of het geen goed idee is dat Wanhopig en Robin iets samen afspreken……….