Waarom kerstmis gedurende 2 dagen?

  • Jan Bruggeman

    Laatst vroeg iemand uit Canada mij waarom we twee kerstdagen hebben, in plaats van de daar gebruikelijke 25 december. Waarom wordt kerstmis hier ook gevierd op 26 december? Is dat alleen in Nederland zo?

    Vr. groet,

    Jan Bruggeman

  • mir

    Omdat we aan 1 dag ons vol (vr-)eten en cadeautjes niet genoeg hadden.

    Grapje! Nee ik weet het niet en ik had er ook nooit zo over na gedacht. Ik dacht dat het overal zo was. Ben benieuwd naar de juiste reden.

  • pim

    dan kun je meer eten dus meer verkopen

  • Wim

    Voor zover ik weet puur commercie.

    Trouwens dit is wel een leuke site:

    http://www.dsv.nl/~hoogw/

    Staan nog wat meer van die vragen….

    Helaas niet het antwoord waarom wij 2 dagen hebben :-) maar mocht ik het vinden….

  • Wim

    Ik bedacht me net dat ik nog een idee had. Kan ook liggen aan de grotere bereidheid in het verleden van de werkgevers in NL om een extra vrije dag toe te geven aan de werknemers….. In het kader van het poldergedoe enzo.

    Maar tis puur mijn gedachten :-)

  • Math

    Wij hebben momenteel 2 kerstdagen. In het verleden, en dan praat ik over de jaren 50 waren er 3 kersdagen. Kerstmis is in feite van oorsprong een heidens feest. Het is het feest van de zonnewende. In het midden van de winter keert de zon immers in het noordelijk halfrond op zijn schreden terug. De dagen gaan vanaf 21 december weer lengen en de nachten korten. Dit was voor de Germanen, Kelten en andere volkeren die hier al woonden voordat Christus geboren werd een van de hoogtepunten van het jaar. In het midden van de winter kon men de naderende lente zien aankomen. Voelen nog niet daar voor was het veel te koud. Maar men putte hoop uit het feit dat dagen gingen lengen. Een reden te meer om langdurig feest te vieren. Bij gebrek aan wijn zopen die Germanen bier tot ze erbij neervielen. Der dag erna werd na het uitslapen van de kater verder gegaan met feesten. Het bier moest immers op want dat werd gebrouwen uit de kruiden die men in het najaar nog had weten te vinden. Dit soort feesten gaf de mensen nieuwe hoop, nieuwe moed om de zware winter door te komen.

    De eerste missionarissen in deze landen predikten het geloof. Men moest echter ook iets tastbaars hebbebn om dat geloof fundament te geven.Heidense feesten moesten dus in een christelijk jasje worden gestoken.

    Reden om de geboorte van Christus te vieren in het midden van de winter. De sneeuw en ijsel waaronder hij geboren werd moet men er maar bij fantaseren want in Israel is het momenteel nog altijd 20 graden overdag en 14 graden in de nachtelijke uren. Zal toendertijd wel niet anders zijn geweest.

    De kerk maakte in de loop van de tijd daar een hoogfeest van. Net zoals Pinsteren en Pasen. Daarom zijn dit uitzonderlijke feesten boven de normale feestdagen zoals de Maria feesten die in het zuiden van ons land nog altijd worden gevierd en in Belgie waar zelfs op diverse Mariafeesten een vrije dag is. Alle katholieke hoogfeesten kennen dus minimaal 2 feestdagen. Uitzondering vormde het kerstfeest met zijn 3 feestdagen. Later is dat teruggebrascht naar 2 dagen en dat is ook door de andere christelijke kerken overgenomen. De politiek is hierin gevolgd en kent officieel nog altijd de 2 feestdagen toe alhoewel we eigenlijk alleen maar kunnen spreken van paas- en pinkstermaandag.

    In andere landen is dat echter niet altijd het geval. De kerk kent in ieder geval 2e kerstdag maar de vraag is of de politiek de bereidheid heeft deze 2e kerstdag te zien als een nationale feestdag. Dat is echter een politieke keuze.

    Math

    Het meest aansprekende feest bleef echter het kerstfeest.

  • Math

    Je denkt zeker dat werkgevers filantropische instellingen zijn. Omdat jij zo'n mooie blauwe ogen hebt krijgen jullie met z'n allen nog een dagje vrij.

    Ben je zo naiief of doe je zo naiief?

    Math

  • Math

    Voor zover je weet?

    Wat weet je dan. Verdiep je eerst in het onderwerp als je ergens op wil reageren. Zo'n antwoord slaat letterlijk nergens op.

    Math