sinterklaas/kerst

  • eefje

    waarom besteden de winkeliers zo ver vantevoren al zoveel aandacht aan kerst terwijl het sinterklaasfeest nog gevierd moet worden???

    het moet toch niet de bedoeling zijn dat onze nederlandse tradietie in het niet verdwijnt??

    graag reacties hierop!!

  • Math

    Maar Eefje toch,

    Je kunt toch niet zo naief zijn. Aparte Sinterklaas en kerstvitrines zijn peperduur. Ieder jaar moet een etalage opnieuw aangekleed worden. Kost duizenden guldens. Steeds meer mensen neigen ertoe om Sinterklaas maar over te slaan en de kerstman naar Amerikaans voorbeeld in huis te halen.

    Ook zie je dat mensen op 2 gedachten hinken. Ze doen iets voor Sinterklaas maar slaan de kerstman niet over.

    De winkelier moet echter keuzes maken. Of Sinterklaas en Kerstmis. Of alleen maar Kerstmis. Veelal wordt voor het laatste gekozen. Niet omdat die jongens onze traditie om zeep willen helpen. Traditie interesseert een winkelier zo veel niet. Wat hem veel meer interesseert is hoe hij aan een traditie zoveel mogelijk kan verdienen terwijl zijn daarbij behorende kosten zo veel mogelijk geminimaliseerd moeten worden.

    Gemakshalve maken we er de laatste jaren nog een traditie bij: Valentijnsdag. Leuk. Kadootjes kopen voor je geliefde. De winkelier hoort zijn kassa al weer rinkelen.

    Moederdag en vaderdag nog 2 van die draken. Traditie??? Aan mijn hoela!!! Gewoon commercieel denken waarbij moeder een dames PC tje kodo krijgt en vader een nieuwe stereo toren van B&O die hij al zo lang had willen hebben.

    Pasen: nde eieren kunnen niet aangesleept worden. Daarnaast chocolade eieren gevuld met dure pralines. Nieuwe kleren completteren het geheel.

    Kassa!!

    Traditie…………….?

  • eefje

    ik ben het helemaal met je eens maar het kan me zo kwaad maken als ik over straat loop en om me heen zoveel zie dat alleen maar met geld te maken heeft. ik zou willen dat de winkeliers wachten tot na sinterklaas om met hun kerst spullen aan te komen zetten! als je het bekijkt vanuit het gezichtspunt van de winkeliers is het ook wel te begrijpen die denken alleen maar aan geld maar het zijn toch twee verschillende feesten waar verschillende kado's bij horen dus zouden ze er ook meer aan kunnen verdienen!

  • Math

    Dat doen ze toch ook! Maar ze hoeven alleen maar 1 keer te sieren namelijk alleen voor de kerst. De mensen die Sinterklaas willen vieren kopen ook wel in winkels waar de kerstversiering al ophangt.

    Groeten

    Math

  • eefje

    bedankt voor je reacties kan ik nu ff gaan debatteren over dit onderwerp!!

  • Math

    Met wie? Op school?

    Groetjes en succes met je debat(je)

    Math

  • Aranka

    Ja ik ben het helemaal met je eens!!!

    Ik vind zoizo dat sinterklaas niet moet verdwijnen

    Bij sinterklaas horen cadeautjes en bij kerst hoort gezelligheid met vrienden en/of familie en lekker eten en zo (EN NIET CADEAUTJES!!!!)

    Maar ik ben het dus echt zeker met je eens!!!

    Groetjes aranka